نگهداری و حفاظت پوست و مو

بهداشت پوست و مو

نگهداری و حفاظت پوست و مو

بهداشت پوست و مو

پوست و مو و سبزی جات

سلامت انسان در طبیعتی است که به آن تعلق دارد ...


تأثیر گیاهان ، سبزیجات و میوه ها بر پوست و مو

با افزایش آگاهی مردم و مطالعات آن‌ها در موارد مختلف به خصوص تأثیر غذاها بر کاهش روند پیری پرسش‌های مطرح شده از سوی مراجعان مسرت‌بخش است و به آدم حس خوبی القا می‌شود.

در ادامه به برخی خوراکی های طبیعی و سالم که در حفظ سلامت پوست و مو تأثیر بسزایی دارند ، اشاره می گردد .

آویشن

شاید باور نکنید که در کنار کلیه مواد غذایی یادشده آویشن که به عنوان یک سبزی معطر با ورود پیتزا و لازانیا به رژیم غذایی ما بیشتر مورد استفاده قرار گرفت، نیز در حفظ زیبایی پوست مؤثر است.

پژوهشگران به تازگی دریافته‌اند که عصاره روغنی به دست آمده از آویشن فرایند پیری را به تعویق می‌اندازد.

این عصاره سرشار از ترکیبات با خاصیت آنتی‌اکسیدانی است که مانع از اکسیده شدن چربی‌های غیراشباع در دیواره سلول‌ها در بافت‌های مختلف می‌گردد.

به علاوه، موجب حفظ خاصیت ارتجاعی سلول‌ها شده و به این ترتیب از بروز چین و چروک جلوگیری می‌کند.

تخم کتان

به گفته پزشکان تغذیه، تخم‌های گیاه کتان دارای مقدار بسیار زیادی امگا3 هستند که به تولید کلاژن، حفاظت از پوست و جلوگیری از پیدایش چین و چروک‌ها کمک می‌کند.

روزانه 2 تا 3 قاشق چای‌خوری تخم کتان آسیاب شده را روی سوپ، سالاد و غذاهای‌تان بپاشید.

با آسیاب کردن تخم کتان امگا3 بیشتر جذب بدن می‌شود.

توصیه می‌کنیم مصرف تخم مرغ‌ها و گوشت حیواناتی را که با تخم کتان تغذیه شده‌اند، در الویت برنامه غذایی‌تان قرار دهید.

گردو و تخمه کدو

گردو، نیز یکی از مفیدترین مغزها با خاصیت سالم‌سازی پوست می‌باشد. می‌دانید چرا؟ در این مغز مقادیر بالایی کلسیم، آهن، ویتامین E و از همه مهم‌تر اسیدهای چرب ضروری وجود دارد.

پژوهشگران دریافته‌اند، مصرف منظم گردو موجب حفظ آب بافت‌های پوست می‌گردد و ظاهری یکنواخت و صاف به آن می‌بخشد؛ زیرا گردو سرشار از اسید چرب ضروری (در بدن ساخته نمی‌شود و باید از طریق رژیم غذایی وارد بدن گردد) به نام اسید لینولئیک می‌باشد که در حفظ آب در این ارگان بسیار موثر است. در ضمن، روی و آهن موجود در این مغز نیز به دلیل دخالت این مواد مغذی در ساخت بافت پروتئینی پوست و خون رسانی به این ارگان بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

برخلاف آنکه بسیاری از افراد تصور می‌کنند مصرف گردو موجب تشدید آکنه می‌شود، بسیاری از متخصصان تغذیه به منظور جلوگیری از آکنه مصرف آن را در حد 2 تا 3 عدد توصیه می‌کنند؛ زیرا با خوردن گردو و دریافت منظم اسیدهای چرب، از تعداد و شدت آکنه‌ها کاسته می‌شود. 

سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز علاوه بر این که به واسطه‌ی داشتن انواع ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و املاح معدنی، پوست را در وضعیت مطلوبی نگه می‌دارند برای سلامت لوله گوارش نیز مفیدند. در واقع هر اختلالی که در روده‌ها پیش می‌آید پس از مدتی تأثیرش را روی رنگ پوست صورت و کیفیت آن به جا می‌گذارد.

این سبزیجات زیبایی بخش عبارتند از: کلم، اسفناج، بروکلی، کلم چینی، تربچه، شاهی، شلغم، انواع سبزیجات معطر مثل جعفری، ریحان، مرزنگوش، نعنا، برگ بو، آویشن و غیره.

بهتر است این سبزیجات به صورت خام یا با اندکی روغن زیتون یا کلزا مصرف شوند تا آنتی اکسیدان بیشتری جذب بدن گردد.

اگر مایلید سبزیجات را به صورت پخته میل کنید، آن‌ها را بخار پز کرده و هفته‌ای سه الی چهار مرتبه میل کنید.

میوه‌های قرمز رنگ: رنگدانه‌های جوانی

در فصل تابستان، توت فرنگی، انگور فرنگی، شاه‌توت و تمشک، زینت و شادابی را به باغ‌ها و پوست‌مان هدیه می‌دهند.

این میوه‌ها اثرات گذر عمر را به تعویق می‌اندازند. پس تا می‌توانید از این میوه‌های بخورید.

خواص زیبایی میوه‌های قرمز رنگ: میوه‌های قرمز خواص‌شان را مدیون رنگ‌شان هستند. در واقع آنتوسیانین‌های موجود در آن‌ها (پیگمان‌های طبیعی گیاهی آن‌ها) به احیای سلول‌ها و ترمیم برخی آسیب‌های پوستی کمک می‌کنند. علاوه بر این بتاکاروتن آن‌ها از پوست حفاظت کرده و باعث می‌شوند پوست بهتر نفس بکشد.

میوه‌های قرمز در خدمت سلامت: میوه‌های قرمز و به ویژه شاه توت، انگور فرنگی و تمشک با خواص تصفیه کنندگی که دارند کیفیت خون را بهتر می‌کنند و بازسازی بافت‌ها را تسهیل می‌بخشند. همچنین زمانی که دچار گرمازدگی شده باشید این میوه‌ها معجزه می‌کنند.

همه با تمام انواع پوست‌ها می‌توانند از خواص زیبایی این میوه‌های خوشمزه بهره‌مند شود.

گوجه فرنگی

یکی از بهترین سبزیجاتی که فرایند پیری را به تأخیر می‌اندازد، گوجه فرنگی است. این سبزی در هر 100 گرم خود دارای 620 میکروگرم بتاکاروتن (پیش‌ساز ویتامین A ) می‌باشد. این ویتامین با تقویت سیستم ایمنی و دخالت در رشد و ترمیم بافت‌ها موجب حفظ سلامت پوست می‌شود و اگر به میزان کافی به بدن نرسد، خشکی و زبری پوست و شکنندگی مو و ناخن‌ها را به همراه خواهد داشت.

دانشمندان دانشگاه کنتاکی معتقدند افرادی که روزانه از گوجه فرنگی بیشتری استفاده می‌کنند، دیرتر پیر شده و کمتر به سرطان مبتلا می‌شوند. آن‌ها با مطالعه بر روی 88 زن بالای 75 سال دریافته‌اند افرادی که به طور منظم از این سبزی استفاده می‌کنند، میزان قابل ملاحظه‌ای لیکوپن در خونشان وجود دارد و به دلیل خواص آنتی اکسیدانی این ترکیب افتادگی پوست و بروز چین و چروک که همگی بر اثر فعالیت هرچه بیشتر رادیکال‌های آزاد در بدن ایجاد می‌گردد، در آن‌ها کاهش می‌یابد.

به علاوه، یک گوجه فرنگی می‌تواند 36 درصد از نیاز روزانه افراد را به ویتامین C تأمین نماید که این مقدار در گوجه فرنگی پخته بسیار کمتر می‌شود. وجود این ماده مغذی به همراه بتاکاروتن و لیکوپن، کمپلکس عظیمی از آنتی اکسیدان‌ها است که از بروز پیری زودرس جلوگیری می‌کند. به این منظور توصیه می‌شود که به همراه انواع جوانه‌ها (خصوصاً جوانه گندم) و کلم بروکلی مصرف گردد تا این اثرات چند برابر شود.

انگور

در طب سنتی هند به انگور «خون گیاهی» یا «مروارید حیات» گفته می‌شود و هزاران سال است که از آن برای درست کردن مواد آرایشی - زیبایی و فیتوتراپی یا همان درمان بیماری‌ها با داروهای گیاهی استفاده می‌شود.

خواص زیبایی انگور: انگور سرشار از ویتامین‌ها، اسیدهای میوه و آنتی اکسیدان‌ها بوده و قابض فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. این میوه‌ی خوشمزه، همه‌ی پوست‌ها را تقویت، مرطوب و روشن می‌سازد.

انگور در خدمت سلامتی: انگور با توکسین‌ها مبارزه می‌کند و باعث پاک‌سازی عمقی بدن می‌شود. انگور دارای خواص ضدخستگی است و باعث تقویت قوای جسمی و فکری می‌شود. این «مروارید حیات» روح را از افکار تکراری و مزاحم خلاص می‌کند و بهترین میوه برای حفظ و تقویت و نشاط و شادابی بدن محسوب می‌شود.

 توصیه می‌کنیم پوست‌تان هر نوعی که باشد از خوردن انگور غافل نشوید.

هویج: خواص جاودانی

هویج یکی از آن سبزیجات ضد پیری فوق‌العاده محسوب می‌شود و به تقویت کننده‌ی چشم معروف است.

خواص زیبایی هویج: هویج سرشار از ویتامین‌ها و به خصوص ویتامین A می‌باشد. هویج ضدالتهاب و احیا کننده‌ی قابلی است که نه تنها چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهد بلکه با عفونت‌های پوستی نیز مقابله می‌کند.

هویج در خدمت سلامت: در فیتوتراپی نیز هویج به خاطر داشتن خواص زه‌کشی بافت‌ها، معروف است. این نارنجی خوش‌رنگ و مفید «ضد سم» واقعی محسوب می‌شود و در خون و طحال وارد عمل شده و سموم بدن را خنثی می‌کند.

همه‌ی انواع پوست‌ها می‌توانند از خواص زیبایی هویج بهره‌مند شوند. 

پرتقال: لیفتینگ ویتامینه

این میوه‌ی پرطرفدار در تابستان نیز همانند زمستان باعث ایجاد آرامش می‌شود زیرا دارای خواص بی شماری است.

خواص زیبایی پرتقال: پرتقال همانند لیموترش سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است. پرتقال هر چه شیرین‌تر باشد خواص قابضی بیشتری دارد و می‌تواند پیری سلول‌ها را به تأخیر بیندازد و از پیدایش چین و چروک جلوگیری کند. این میوه‌ی خوش طعم همچنین باعث مرطوبی پوست شده و از خشکی آن در مقابل نور خورشید جلوگیری می‌کند.

پرتقال در خدمت سلامت: پرتقال سیستم دفاعی طبیعی بدن را تقویت می‌کند و از آن (و همچنین پوست) در مقابل آسیب‌های خارجی حفاظت می‌کند. پرتقال مقوی‌تر از لیموترش است و در صورتی که بدن با استرس، خستگی یا فشارهای کاری درگیر شده باشد باعث آرامش و تسکین بافت‌های آسیب دیده می‌شود. در نهایت باید بگوییم که پرتقال در مبارزه با میگرن و کوفتگی بسیار موثر عمل می‌کند.

همه‌ی انواع پوست‌ها حتی پوست‌های حساس نیز می‌توانند از خواص زیبایی پرتقال بهره‌مند شود.

گریپ‌فروت: دفع سموم

از 4000 سال پیش، از گریپ‌فروت به دلیل خواص درمانی‌اش استفاده می‌شود. گریپ‌فروت مؤثرترین میوه برای دفع سموم است و همچنین یکی از بهترین میوه‌ها برای پاک‌سازی پوست محسوب می‌شود.

خواص زیبایی گریپ‌فروت: گریپ‌فروت ضدعفونی کننده، قابض و تقویت کننده است. این میوه‌ی پُرخاصیت، همه‌ی انواع پوست‌ها را تقویت و بازسازی می‌کند و پوست‌های چرب را تمیز و پاک‌سازی می‌کند. همچنین از این میوه برای تقویت و شادابی پوست سر استفاده می‌شود.

گریپ‌فروت در خدمت سلامت: گریپ‌فروت مدر است و از این رو توکسین‌ها یا همان سموم بدن را دفع می‌کند و احتباس آب را کاهش می‌دهد. این میوه‌ی پرطرفدار جریان خون را افزایش می‌دهد و باعث لاغری و همچنین سلامت کلیه‌ها می‌شود. از این گذشته گریپ‌فروت درمان طبیعی افسردگی به شمار می‌رود.

افرادی که پوست‌های چرب و میکس دارند می‌توانند با خیال راحت از خواص زیبایی گریپ‌فروت استفاده کنند.

خیار: مرطوب کننده‌ی پوست

شاید خیلی نیاز به توضیح نداشته باشد که خیار خواص مرطوب کنندگی و پاک‌سازی دارد.

خواص زیبایی خیار: خیار حاوی 95 درصد آب است و زمانی که به عنوان ماسک استفاده می‌شود به راحتی لایه سطحی پوست را مرطوب می‌کند. خیار توکسین‌های پوست را دفع کرده و پوست را صاف و شاداب می‌کند.

خیار در خدمت سلامت: یونانی‌های باستان معتقد بودند که خیار خواص آرامش بخشی دارد و آن‌را برای کاهش میل جنسی خیلی زیاد توصیه می‌کردند. امروزه از خیار به خاطر دارا بودن ویتامین B6 و خواص آرام بخشی در برخی معالجات ضد استرس استفاده می‌کنند.

همه‌ی انواع پوست‌ها می‌توانند از خیار برای داشتن پوستی زیبا استفاده کنند. 

آناناس

این میوه مناطق گرمسیری از دیرباز مصارف زیبایی داشته است؛ به طوری که در طب چینی از آن برای درمان آفتاب سوختگی استفاده می‌شد و در آمریکای جنوبی از آن برای التیام هر چه سریع‌تر زخم‌ها استفاده می‌کردند که دریافت روزانه 100 گرم از این میوه می‌تواند نیاز روزانه افراد را به ویتامین C به طور کامل تأمین نماید.

علاوه بر این ویتامین، در آناناس ترکیبی وجود دارد که به طور معجزه آسایی موجب تسریع ترمیم زخم و جراحات و حتی کبودی پوست می‌شود. دانشمندان معتقدند که این ترکیب خاصیت آنزیمی داشته و موجب افزایش جریان خون در ناحیه مجروح می‌گردد؛ به علاوه از تجمع خون در یک ناحیه که سیاهی و کبودی را به همراه دارد جلوگیری می‌کند.

اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که آناناس، اسید بالایی دارد و برای افرادی که دچار زخم معده هستند مناسب نیست.

انبه

 آیا فکر می‌کردید انبه نیز جزء میوه‌های مورد توجه برای حفظ جوانی پوست باشد؟ آخرین تحقیقات در این زمینه نشان داده است که مصرف حداقل دو عدد انبه در هفته می‌تواند به میزان قابل ملاحظه‌ای ویتامین C مورد نیاز بدن را تأمین کند.

این ویتامین علاوه بر خاصیت آنتی‌اکسیدانی یادشده یک ضد لک قوی است و به دلیل دخالت در ساخت کلاژن و الاستین (پروتئین‌های اصلی بافت پوست) از افتادگی پوست ناشی از افزایش سن در نواحی مختلف این ارگان خصوصاً در صورت جلوگیری می‌کند.

حتماً می‌دانید که مصرف مواد غذایی حاوی آهن اگر همراه ویتامین C به مصرف برسند، جذب آهن چندین برابر می‌شود. بنابراین، با مصرف منابع غذایی آهن غیرهِم به همراه ویتامین C کم خونی فقر آهن در افرادی که مدت‌ها به این بیماری مبتلا هستند، درمان می‌گردد؛ زیرا بروز این بیماری به خصوص در خانم‌ها عوارض پوستی چون خشکی پوست، رنگ‌پریدگی، کاهش استحکام ناخن‌ها، به طرف بالا برگشتن آن‌ها، شکنندگی و ریزش موها دارد که همه آن‌ها مشکلات مهمی برای زیبایی به شمار می‌آیند. آیا می‌دانید، رنگ نارنجی این میوه نیز برای پوست مفید است. وجود این رنگ به دلیل حضور بتا کاروتن می‌باشد.

نسخ مفردات برای پوست و مو

نسخه های تک دارویی

نسخه شماره 1

                       دارو :  تمام گیاه شاهتره ( Fumaris parvifora)

 مقدر مصرف :  0/5 تا 2 گرم

طرز تهیه :  مقدر فوق را که قبلا کوبیده شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد  سپس آنرا صاف کرده  روزی سه بار هر بار یک فنجان میل کنید .

توجه :

1- مقدر زیاد این گیاه سمی بوده و مصرف آن به مقدر زیاد می تواند باعث فلج عضلات صاف و دستگاه تنفسی شود بنابراین مصرف آن باید زیر نظر پزشک باشد .

2- در مصرف خارجی عصاره آنرا جهت خارش های جلدی توصیه نموده اند .

نسخه شماره 2-  دارو جهت رفع اگزما و جوشهای صورت و کلیه بیماریهای پوستی

                       دارو :  تمام گیاه گلدار بنفشه سه رنگ ( Viola tricolor)

 مقدر مصرف :  2 تا 4 گرم

طرز تهیه :  مقدر فوق را که قبلا کوبیده شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد  سپس آنرا صاف کرده  روزی سه بار هر بار یک فنجان میل کنید .

توجه : در مصرف  خارجی از دم کرده آن می توان جهت  پاک کردن زخمهای عفونی و ناراحتی های پوستی نیز استفاده کدر .

نسخه شماره 3-  دارو جهت معالجه شکاف پاشنه پا و ناراحتی های پوستی

                       دارو :  اسانس و گل بابونه اصلی ( Matricharia chamomilla)

 مقدر مصرف :  2 تا 4 گرم

طرز تهیه :  مقدر فوق را که قبلا کوبیده شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد  سپس آنرا صاف کرده  و به محل ناراحتی های پوستی مالیده شود .

توجه : علاوه بر این بصورت حمام برای زخمهایی که به سختی درمان می شوند می توان استفاده کدر .

نسخه شماره 4-  دارو ی ضد خارش

                       دارو :  اسانس برگ گیاه برگ بو ( Larus nobilis)

 طرز استعمال : به موضع مالیده شود .

نسخه شماره 5-  دارو جهت معالجه اگزماها و زخمهای پوستی

                       دارو :  پوست بلوط ( Quercus Spp)

مقدر مصرف :  2 تا 4 گرم

طرز تهیه :  مقدر فوق را که قبلا کوبیده شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد  سپس آنرا صاف کرده  و موضع مورد نظر را با آن شستشو دهید .

نسخه شماره 6-  دارو ی ضد قارچهای پوستی و برطرف کننده خارش

                       دارو :  تخم شنبلیله ( Trigonella foenum-graecum)

طرز استعمال : مقدری از دانه ها را خرد کرده با آب بصورت ضماد درآورده در محل ناراحتی های پوستی مصرف کنید .

نسخه شماره 7-  دارو ی ضد سودا و ضد جوش ها و ورم پوست 

                       دارو :  ریشه زنجبیل شامی ( Inula helenicum)

مقدر مصرف :  100 گرم

طرز تهیه :  مقدر فوق را که قبلا کوبیده شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد  سپس آنرا صاف کرده  بصورت لوسیون یا کمپرس گرم استعمال کنید .

نسخه شماره 8-  دارو ی برطرف کننده خارش پوست

                       دارو :  روغن اسطو خودوس ( Lavandula angustifolia )

روش استعمال : به موضع خارش مالیده شود .

نسخه شماره 9-  دارو ی ضد خارش

                       دارو :  اسانس نعناع ( Mentha piperita)

روش استعمال : به موضع خارش مالیده شود .

نسخه شماره 10-  دارو ی ضد قارچهای پوستی 

                       دارو :  سیر ( Allium sativum)

طرز تهیه واستعمال : شیره سیر را تهیه کرده و سپس به موضع مالیده شود .

توجه : از شیره سیر و یا له شده آن در پانسمان زخمهای قانقرایایی و رفع زخمهای چرکین و همچنین التیام زخمها نیز استفاده بعمل می آید .

نسخه شماره 11-  دارو ی ضد قارچ پوستی 

                       دارو :  حنا ( Lawsonia inermis)

مقدر استعمال:  10 تا 20 گرم

طرز تهیه :  مقدر فوق را در دو لیوان آب جشو حل کرده مدت 30 دقیقه باقی بگذارید سپس آنرا بدون صاف کردن به موضع قارچی پوست مالیده و مدت نیم ساعت به روی پوست باقی بگذارید و در خاتمه موضع  را با آب گرم شستشو دهید .

نسخه شماره 12-  دارو جهت محافظت پوست و رفع شکنندگی آن

                       دارو :  شیره تازه گل همیشه بهار ( Calendula officinalis)

مقدر استعمال:  4 تا 6 گرم

طرز تهیه و استعمال  :  شیره تازه را با 600 گرم کرهیا چربی دیگر مخلوط کرده و سپس به موضع مالیده شود.

توجه : این دارو علاوه بر این جهت التیام زخمهای سطحی بدن ، سوختگی ، سرمازدگی ، رفع دانه های پوستی ، اگزوما و غیره توصیه شده است .

نسخه شماره 13-  دارو جهت رفع تحریکات آلرژیکی پوست

                       دارو :  روغن مغز بادام ( Prunus amygdalus)

مقدر استعمال:  3 تا 5 گرم

طرز تهیه و استعمال  :  بصورت امولسیون تهیه شده و سپس به موضع مالیده شود .

نسخه شماره 14-  دارو جهت رفع جوشهای صورت

                       دارو :  پیار ( Allium cepa)

مقدر استعمال:  200 گرم

طرز تهیه و استعمال  :  بصورت جوشانده تهیه و سپس به موضع مالیده شود .

توجه : از جوشانده پیاز علاوه بر این جهت پانسمان زخمهای چرکین نیز استفاده بعمل می آید .

نسخه شماره 15-  دارو جهت رفع شوره سر

                       دارو :  روغن کرچک ( Ricinus communis)

طرز تهیه و استعمال  :  بصورت پماد یا لوسیون تهیه و مالیده شود .

نسخه شماره 16-  دارو جهت رفع  کوفتگی و التیام پوست

                       دارو :  همیشه بهار کوهی ( Arnica montana)

مقدر استعمال : 5 تا 10 گرم

طرز تهیه و استعمال  :  مقدر فوق را که قبلا کوبیده شده باشد در یک فنجان آب جوش ریخته به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف کرده و به موضع مورد نظر بمالید .

نسخه شماره 17-  دارو جهت زخمهای پوستی و درد مفاصل

                       دارو : ریشه سمفیتون ( کنسود طبی ) Symphytum officinale

مقدر استعمال : 5 تا 10 گرم

طرز تهیه و استعمال  :  مقدر فوق را که قبلا کوبیده شده باشد در یک فنجان آب جوش ریخته به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف کرده و به موضع مورد نظر بمالید .

نسخه شماره 19-  داروی ضد جوش های پوستی مزمن

                       دارو : ریشه صابونی (غاسول ) ( Saponaria officinalis)

مقدر استعمال : 10 گرم

طرز تهیه و استعمال  :  بصورت خیسانده تهیه وسپس به محل خارش مالیده شود .

نسخه شماره 18-  دارو بهبود دهنده زخمهای سطحی

                       دارو : شیره تازه گیاه مامیران ( Chelidonium majus)

مقدر استعمال : در موضع مالیده شود .

توجه : این دارو سمی است و مصرف آن فقط با نظر پزشک توصیه می گردد .

نسخه شماره 20-  داروی جهت معالجه اگزومای پوستی

                       دارو : پوست گیاه نارون قرمز ( اوجا ، سمد ) ( Ulmus campestris )

مقدر استعمال : 50 گرم

طرز تهیه و استعمال  :  گرد پوست را با 150 گرم روغن گیاهی و 50 گرم موم مخلوط و به مدت نیم ساعت در 2 یا 3 مرتبه متوالی تحت اثر گرمای زیاد قرار می دهند و سپس به حالت گرم از یک پارچه نازک به منظور صاف کردن می گذرانند و پس از سرد شدن به موضع می مالند .

توجه : این دارو جهت سودا ، بروز دانه ها و زخمهای ناشی از بیماریهای نقرس و خناریز و دیگر ناراحتی های پوستی مزمن نیز استعمال می شود.

نسخه شماره 21-  داروی جهت درمان زخمهای پوستی و اگزوما

                       دارو : تمام گیاه تازه علف چشمه ( Nasturtium officinale)

مقدر استعمال : گیاه را له کرده و بصورت ضماد بر روی موضع استعمال شود .

توجه : این دارو علاوه بر این جهت درمان زخمهای چرکین نیز استعمال می شود

نسخه شماره 22-  داروی التیام دهنده و نرم کننده پوست

                       دارو : روغن بادام شیرین ( Prunus amygdalus var.dulcis)

روش استعمال : به موضع مالیده شود .

توجه : این دارو علاوه بر این در مورد زیر هم استعمال می شود :

- جهت التهابهای سطحی بدن

- در سوختگیها

- در باد سرخ

- ضد خارش در سرخک و مخملک

- بعنوان تسکین دهنده در اگزما

نسخه شماره 23-  داروی ضد خارش های پوستی با منشا سودا

                       دارو : بادام تلخ ( Prunus Amygdalus var.amara )

طرز تهیه و استعمال : بصورت امولسیون تهیه کرده و سپس در موضع مالیده شود .

توجه : امولسیون فوق همچنین جهت رفع خارش های دستگاه تناسلی زن استعمال می شود . از طرفی خمیر بادام تلخ را به جای صابون می توان  در اگزما و همچنین  در رفع دانه های جلدی ، بوی بد پا و زیر بغل نیز مورد استفاده قرار درد .

نسخ مرکب برای پوست و مو

نسخه های مرکب نسخه شماره 1- دارو جهت جلوگیری از ریزش مو

برگ گزنه                       1 گرم

پیاز خشک شده             1 گرم

الکل 70 درصد                100 گرم

طرز تهیه و مقدر مصرف :

مواد فوق را با هم مخلوط کرده و چند روز کنار گذاشته و سپس آنرا صاف کرده و با حاصل صافی سر را ماساژ دهند .

 

نسخه شماره 2- دارو جهت جلوگیری از ریزش مو

شیره تازه علف چشمه           100 گرم

الکل 90 درجه                       100 گرم

اسانس ژرانیوم                      10 قطره

طرز تهیه و روش استعمال :

داروهای فوق را با هم مخلوط کرده و پوست را با آن ماساژ دهید .

 

نسخه شماره 3- دارو جهت رفع ترک دست یا سینه یا پستان

کره کاکائو                        70 گرم

روغن بادام شیرین            5 گرم

اکسید دوزنگ                  0/1 گرم

برات دوسود                   0/1 گرم

اسانس برگاموت              8قطره

طرز تهیه و روش استعمال :

داروهای فوق را با هم مخلوط کرده و جهت رفع ترک دست و یا پستان به موضع مالیده شود.

 

نسخه شماره 4- داروی ضد خارش

بادام شیرین           4 تا 6 گرم

بادام تلخ               4 تا 6 گرم

قند                      60 گرم

آب                      500 گرم

طرز تهیه و روش استعمال :

مغز دو بادام را با قند سائیده  و حاصل با آب مخلوط شود .  در نتیجه نوعی شیر بادام بصورت امولسیون بدست می آید که در طی 24 ساعت به موضع خارش مالیده و یا جهت رفع خارش های دستگاه تناسلی زنان استعمال شود  .

 

نسخه شماره 5- دارو جهت بیماریهای جرب و خارش

گل حلوا              یک قسمت

ریشه انجبار         یک قسمت

درمنه                یک قسمت

طرز تهیه و مقدر مصرف :

داروهای فوق را به مدت 5 دقیقه جوشانیده و صاف نموده و  حاصل صافی را پس از سرد شدن روزی 2 الی 3 بار به موضع می مالند .

 

نسخه شماره 6- دارو جهت جرب و خارش

برگ سنا                        یک قسمت 

پوست هلیله زرد            یک قسمت

مدرسنگ                     یک قسمت

سفیداب قلعی             یک قسمت

روغن گل سرخ              20 قطره

روغن بنفشه              20 قطره

طرز تهیه و روش استعمال :

داروها را ( بجز روغنها ) کوبیده و با روغن ها مخلوط و بصورت ضماد درآورده و بر موضع قرار داده شود.

 

نسخه شماره 7- دارو جهت دملها و زخمها

کتیرا                    یک قسمت

تخم مرو                یک قسمت

تخم کتان             یک قسمت

گل بابونه             یک قسمت

گل خطمی          یک قسمت

شیر                   مقدر 2 لیتر

طرز تهیه و روش استعمال :

داروهارا کوبیده و با شیر پخته و حاصل چند نوبت به موضع مالیده شود .

 

 

  نسخه های تک دارویی

نسخه شماره 1- 

                       دارو :  تمام گیاه شاهتره ( Fumaris parvifora)

 مقدر مصرف :  0/5 تا 2 گرم

طرز تهیه :  مقدر فوق را که قبلا کوبیده شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد  سپس آنرا صاف کرده  روزی سه بار هر بار یک فنجان میل کنید .

توجه :

1- مقدر زیاد این گیاه سمی بوده و مصرف آن به مقدر زیاد می تواند باعث فلج عضلات صاف و دستگاه تنفسی شود بنابراین مصرف آن باید زیر نظر پزشک باشد .

2- در مصرف خارجی عصاره آنرا جهت خارش های جلدی توصیه نموده اند .

نسخه شماره 2-  دارو جهت رفع اگزما و جوشهای صورت و کلیه بیماریهای پوستی

                       دارو :  تمام گیاه گلدار بنفشه سه رنگ ( Viola tricolor)

 مقدر مصرف :  2 تا 4 گرم

طرز تهیه :  مقدر فوق را که قبلا کوبیده شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد  سپس آنرا صاف کرده  روزی سه بار هر بار یک فنجان میل کنید .

توجه : در مصرف  خارجی از دم کرده آن می توان جهت  پاک کردن زخمهای عفونی و ناراحتی های پوستی نیز استفاده کدر .

نسخه شماره 3-  دارو جهت معالجه شکاف پاشنه پا و ناراحتی های پوستی

                       دارو :  اسانس و گل بابونه اصلی ( Matricharia chamomilla)

 مقدر مصرف :  2 تا 4 گرم

طرز تهیه :  مقدر فوق را که قبلا کوبیده شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد  سپس آنرا صاف کرده  و به محل ناراحتی های پوستی مالیده شود .

توجه : علاوه بر این بصورت حمام برای زخمهایی که به سختی درمان می شوند می توان استفاده کدر .

نسخه شماره 4-  دارو ی ضد خارش

                       دارو :  اسانس برگ گیاه برگ بو ( Larus nobilis)

 طرز استعمال : به موضع مالیده شود .

نسخه شماره 5-  دارو جهت معالجه اگزماها و زخمهای پوستی

                       دارو :  پوست بلوط ( Quercus Spp)

مقدر مصرف :  2 تا 4 گرم

طرز تهیه :  مقدر فوق را که قبلا کوبیده شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد  سپس آنرا صاف کرده  و موضع مورد نظر را با آن شستشو دهید .

نسخه شماره 6-  دارو ی ضد قارچهای پوستی و برطرف کننده خارش

                       دارو :  تخم شنبلیله ( Trigonella foenum-graecum)

طرز استعمال : مقدری از دانه ها را خرد کرده با آب بصورت ضماد درآورده در محل ناراحتی های پوستی مصرف کنید .

نسخه شماره 7-  دارو ی ضد سودا و ضد جوش ها و ورم پوست 

                       دارو :  ریشه زنجبیل شامی ( Inula helenicum)

مقدر مصرف :  100 گرم

طرز تهیه :  مقدر فوق را که قبلا کوبیده شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد  سپس آنرا صاف کرده  بصورت لوسیون یا کمپرس گرم استعمال کنید .

نسخه شماره 8-  دارو ی برطرف کننده خارش پوست

                       دارو :  روغن اسطو خودوس ( Lavandula angustifolia )

روش استعمال : به موضع خارش مالیده شود .

نسخه شماره 9-  دارو ی ضد خارش

                       دارو :  اسانس نعناع ( Mentha piperita)

روش استعمال : به موضع خارش مالیده شود .

نسخه شماره 10-  دارو ی ضد قارچهای پوستی 

                       دارو :  سیر ( Allium sativum)

طرز تهیه واستعمال : شیره سیر را تهیه کرده و سپس به موضع مالیده شود .

توجه : از شیره سیر و یا له شده آن در پانسمان زخمهای قانقرایایی و رفع زخمهای چرکین و همچنین التیام زخمها نیز استفاده بعمل می آید .

نسخه شماره 11-  دارو ی ضد قارچ پوستی 

                       دارو :  حنا ( Lawsonia inermis)

مقدر استعمال:  10 تا 20 گرم

طرز تهیه :  مقدر فوق را در دو لیوان آب جشو حل کرده مدت 30 دقیقه باقی بگذارید سپس آنرا بدون صاف کردن به موضع قارچی پوست مالیده و مدت نیم ساعت به روی پوست باقی بگذارید و در خاتمه موضع  را با آب گرم شستشو دهید .

نسخه شماره 12-  دارو جهت محافظت پوست و رفع شکنندگی آن

                       دارو :  شیره تازه گل همیشه بهار ( Calendula officinalis)

مقدر استعمال:  4 تا 6 گرم

طرز تهیه و استعمال  :  شیره تازه را با 600 گرم کرهیا چربی دیگر مخلوط کرده و سپس به موضع مالیده شود.

توجه : این دارو علاوه بر این جهت التیام زخمهای سطحی بدن ، سوختگی ، سرمازدگی ، رفع دانه های پوستی ، اگزوما و غیره توصیه شده است .

نسخه شماره 13-  دارو جهت رفع تحریکات آلرژیکی پوست

                       دارو :  روغن مغز بادام ( Prunus amygdalus)

مقدر استعمال:  3 تا 5 گرم

طرز تهیه و استعمال  :  بصورت امولسیون تهیه شده و سپس به موضع مالیده شود .

نسخه شماره 14-  دارو جهت رفع جوشهای صورت

                       دارو :  پیار ( Allium cepa)

مقدر استعمال:  200 گرم

طرز تهیه و استعمال  :  بصورت جوشانده تهیه و سپس به موضع مالیده شود .

توجه : از جوشانده پیاز علاوه بر این جهت پانسمان زخمهای چرکین نیز استفاده بعمل می آید .

نسخه شماره 15-  دارو جهت رفع شوره سر

                       دارو :  روغن کرچک ( Ricinus communis)

طرز تهیه و استعمال  :  بصورت پماد یا لوسیون تهیه و مالیده شود .

نسخه شماره 16-  دارو جهت رفع  کوفتگی و التیام پوست

                       دارو :  همیشه بهار کوهی ( Arnica montana)

مقدر استعمال : 5 تا 10 گرم

طرز تهیه و استعمال  :  مقدر فوق را که قبلا کوبیده شده باشد در یک فنجان آب جوش ریخته به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف کرده و به موضع مورد نظر بمالید .

نسخه شماره 17-  دارو جهت زخمهای پوستی و درد مفاصل

                       دارو : ریشه سمفیتون ( کنسود طبی ) Symphytum officinale

مقدر استعمال : 5 تا 10 گرم

طرز تهیه و استعمال  :  مقدر فوق را که قبلا کوبیده شده باشد در یک فنجان آب جوش ریخته به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف کرده و به موضع مورد نظر بمالید .

نسخه شماره 19-  داروی ضد جوش های پوستی مزمن

                       دارو : ریشه صابونی (غاسول ) ( Saponaria officinalis)

مقدر استعمال : 10 گرم

طرز تهیه و استعمال  :  بصورت خیسانده تهیه وسپس به محل خارش مالیده شود .

نسخه شماره 18-  دارو بهبود دهنده زخمهای سطحی

                       دارو : شیره تازه گیاه مامیران ( Chelidonium majus)

مقدر استعمال : در موضع مالیده شود .

توجه : این دارو سمی است و مصرف آن فقط با نظر پزشک توصیه می گردد .

نسخه شماره 20-  داروی جهت معالجه اگزومای پوستی

                       دارو : پوست گیاه نارون قرمز ( اوجا ، سمد ) ( Ulmus campestris )

مقدر استعمال : 50 گرم

طرز تهیه و استعمال  :  گرد پوست را با 150 گرم روغن گیاهی و 50 گرم موم مخلوط و به مدت نیم ساعت در 2 یا 3 مرتبه متوالی تحت اثر گرمای زیاد قرار می دهند و سپس به حالت گرم از یک پارچه نازک به منظور صاف کردن می گذرانند و پس از سرد شدن به موضع می مالند .

توجه : این دارو جهت سودا ، بروز دانه ها و زخمهای ناشی از بیماریهای نقرس و خناریز و دیگر ناراحتی های پوستی مزمن نیز استعمال می شود.

نسخه شماره 21-  داروی جهت درمان زخمهای پوستی و اگزوما

                       دارو : تمام گیاه تازه علف چشمه ( Nasturtium officinale)

مقدر استعمال : گیاه را له کرده و بصورت ضماد بر روی موضع استعمال شود .

توجه : این دارو علاوه بر این جهت درمان زخمهای چرکین نیز استعمال می شود

نسخه شماره 22-  داروی التیام دهنده و نرم کننده پوست

                       دارو : روغن بادام شیرین ( Prunus amygdalus var.dulcis)

روش استعمال : به موضع مالیده شود .

توجه : این دارو علاوه بر این در مورد زیر هم استعمال می شود :

- جهت التهابهای سطحی بدن

- در سوختگیها

- در باد سرخ

- ضد خارش در سرخک و مخملک

- بعنوان تسکین دهنده در اگزما

نسخه شماره 23-  داروی ضد خارش های پوستی با منشا سودا

                       دارو : بادام تلخ ( Prunus Amygdalus var.amara )

طرز تهیه و استعمال : بصورت امولسیون تهیه کرده و سپس در موضع مالیده شود .

توجه : امولسیون فوق همچنین جهت رفع خارش های دستگاه تناسلی زن استعمال می شود . از طرفی خمیر بادام تلخ را به جای صابون می توان  در اگزما و همچنین  در رفع دانه های جلدی ، بوی بد پا و زیر بغل نیز مورد استفاده قرار درد .

 

موهای زاید و پرموپی

توصیه های بهداشتی

موهاى زائد از جمله عوامل ناراحت کننده اى هستند که در بعضى از زنان به دلیل اختلالات هورمونى، بیمارى ها و یا عوارض دارویى ایجاد مى شود و به زیبایى پوست فرد لطمه مى زند و در واقع پوست بدن و صورت او را از شکل زنانه خارج مى نماید. افراد براى حذف موهاى زائد به راهکارهاى مختلفى روى مى آورند، اما به دلیل ترشح هورمون یا جریان داشتن بیمارى پس از مدت کوتاه دو یا سه روزه دوباره رشد موهاى زائد آغاز مى شود و از زیر پوست بیرون مى آیند.
در گفت و گویى با خانم دکتر مریم اخیانى علل پرمویى و راه هاى پیشگیرى و مبارزه با آن را جویا شدیم.


•خانم دکتر پرمویى چیست و به چه علتى به وجود مى آید؟
افزایش رشد مو در خانم ها به فرم مردانه را پرمویى یا در اصطلاح علمى «هیرسوتیسم» مى گویند. رشد غیرطبیعى موهاى بدن که خانم ها را دچار نگرانى و پوست آنها را نازیبا مى کند، پرمویى نامیده مى شود. گاهى در محل هایى از بدن خانم که باید موهاى کرکى و نرم و کم رنگ وجود داشته باشد، موهاى ضخیم و تیره دیده مى شود. این نواحى عبارتند از: صورت، پایین شکم، دست و پاها، وسط سینه، اطراف پستان ها، ناحیه کمر و بالاى پشت فرد که در مردان این قسمت ها پس از بلوغ پرمو (با موهاى زبر) دیده مى شود و به دلیل سیر طبیعى عارضه بلوغ براى آنان اشکال ایجاد نمى کند ولى همین نواحى اگر در زنان دچار زبرى یا تیرگى و ضخامت قطر مو شود، غیرطبیعى جلوه مى کند و موجبات نگرانى آنها را فراهم مى کند که البته در این گونه موارد با بررسى وضعیت داخلى و هورمونى بدن فرد مى شود علت پرمویى را پیدا و آن را درمان کرد.

•به طور کلى هر فرد در سر و اندام خود چه مقدار و چه تعداد مو باید داشته باشد؟ و آیا تعداد مو در زنان و مردان متفاوت است؟
تمام فولیکول هاى مو در فرد بالغ حدود پنج میلیون عدد است که یک میلیون آن در سر و گردن قرار دارد و بقیه فولیکول ها در کل اندام پخش شده اند و با بالا رفتن سن فرد دچار ریزش مى شوند و تعداد آنها کاهش مى یابد.
شما قطعاً افرادى را دیده اید که در جوانى بسیار پرمو بوده اند، ولى با پا گذاشتن به سنین میانسالى و سالخوردگى دچار ریزش موى سر و بدن مى شوند. تراکم مو در پوست بدن در حدود بیست تا سى سالگى حدود ششصد و پانزده عدد در هر سانتى متر است. در حالى که در سن ۹۰-۸۰ سالگى این تعداد به چهارصد و سى و پنج عدد تقلیل پیدا مى کند.
در مورد سئوال دوم هم باید بگویم تعداد فولیکول هاى مو در زن و مرد یکسان است. ولى نوع، رنگ و ضخامت آن تفاوت دارد که اگر فرد دچار بیمارى یا اختلالات هورمونى شود موهاى بدن وى به شکل طبیعى رشد نمى کنند و مثلاً به جاى اینکه کرکى، نرم و روشن باشند، تیره و ضخیم مى شوند.


•چه عواملى موجب ایجاد پرمویى و هیرسوتیسم در زنان مى شود؟
فاکتورهایى که روى رشد موهاى کرکى خانم ها تاثیر مى گذارند و ضخامت آنها را بیشتر مى کنند، هورمون ها هستند. خصوصاً هورمون مردانه «تستسترون» که باعث افزایش رشد موهاى بدن مى شود و قطر و رنگ آن را تحت تاثیر قرار مى دهد. برعکس آن هورمون زنانه «استروژن» باعث نازک تر و کمرنگ تر شدن موهاى بدن مى شود و رشد آن را آهسته تر و کندتر مى کند. البته سایر هورمون ها هم کم وبیش بر این جریان اثر مى گذارند، مثل هورمون هاى تیروئیدى، هیپوفیزى، پروژسترون و... که هر یک از آنها اختلالاتى در اندام زنانه به ویژه رشد موها به وجود مى آورند.


•از عوامل غیرهورمونى که باعث ایجاد این هورمون مى شوند، به چه نکاتى مى توان اشاره کرد؟
افزایش حرارت پوست در اثر التهاب و یا گرم بودن محیط که باعث سریع تر شدن رشد موها مى شود. مثلاً در فصل تابستان موها سریع تر رشد مى کنند. علاوه بر آن برخى از بیمارى هاى سیستمیک مثل انسفالیت، ضربه مغزى و یا مصرف بعضى از داروها که به رشد موها کمک مى کنند نیز در این زمینه قابل ذکرند. سیستم بدن خانم ها به گونه اى است که علاوه بر هورمون هاى زنانه تعداد کمى هورمون مردانه هم مى سازد. در بدن برخى افراد سطح هورمون مردانه افزایش پیدا مى کند و غیرطبیعى عمل مى کند که به آن موارد «هیرسوتیسم» مى گوییم.


•رنگ پوست در بروز پرمویى تاثیر دارد؟
شیوع هیرسوتیسم در زنان سفیدپوست حدود پنج تا ده درصد کل آمار هیرسوتیسم ذکر شده است و به نظر مى رسد افراد با پوست روشن کمتر به این بیمارى مبتلا مى شوند. در کشور ما آمار دقیقى از شیوع هیرسوتیسم در دست نیست ولى در یک بررسى که در سال ۱۳۷۹ روى دانشجویان پزشکى انجام شد، در ۵/۲۲ درصد از دانشجویان دختر درجات مختلفى از هیرسوتیسم مشاهده شد که به نظر مى رسد میزان این آمار بسیار بالا است. شاید در کشور ما پرمویى منشاء ژنتیکى داشته باشد و البته افزودن مواد هورمونى به تغذیه مرغ و ماهى هاى پرورشى هم قطعاً در ازدیاد پرمویى نقش دارد که این مسئله باید توسط محققان مورد بررسى قرار بگیرد.


•چرا در بدن بعضى از خانم ها هورمون مردانه به شکل غیرطبیعى ترشح مى شود؟
این مشکل مى تواند منشاء تخمدانى یا منشاء غدد فوق کلیوى یا حتى عامل محیطى داشته باشد. البته در برخى دیگر هم سطح هورمون هاى مردانه افزایش پیدا نمى کند، بلکه فعالیت آنزیم (آلفار لوکنازه) که تستسترون را به فرم فعال تبدیل مى کند، در پوست افزایش مى یابد. این عدم توازن آنزیمى هم عامل پرمویى مى شود و بدون بالا بودن هورمون هاى مردانه هیرسوتیسم مشاهده مى شود. در کم کارى تیروئید و چاقى هم ماده اى که هورمون تستسترون را به خود جذب مى کند کاهش مى یابد و سطح تستسترون آزاد و فعال در خون بالا مى رود و باعث پرمویى مى شود.


•علل بروز پرمویى را دانستیم، اما اگر کسى به این مشکل دچار شد چطور مى تواند آن را برطرف کند؟
البته به دلیل تفاوت در نحوه ابتلا به این مشکل ابتدا باید علت را پیدا کنیم. به این منظور فرد «هیرسوت» باید به پزشک متخصص پوست، غدد یا زنان مراجعه کند و تحت معاینه و آزمایش هاى خون و سونوگرافى قرار گیرد تا مشخص شود که او مشکل تخمدانى، فوق کلیوى یا مشکل محیطى و فامیلى دارد و پس از آن مطابق با علت بیمارى داروهایى براى او تجویز خواهد شد.


•امکان دارد که هیچ یک از عللى که نام بردید، در فرد مشاهده نشود ولى او دچار پرمویى باشد؟
بله، در صورتى که علت را پیدا نکنیم پرمویى او را «ایدیوپاتیک» مى گوییم که بر حسب شدت یا ضعف آن، داروهاى خاصى را تجویز مى کنیم.


•به طور کلى درمان هیرسوتیسم به چند روش انجام مى شود؟
دو روش دارویى و فیزیکى داریم. بحث دارویى که کاملاً تخصصى است و به گفتن آن نیازى نیست، اما درمان فیزیکى شامل: استفاده از تیغ، کندن موها (اپیلاسیون) کم رنگ کردن (دکلره)، الکترولیز (سوزاندن ریشه موها) و لیزردرمانى است. ضمن اینکه به خانم ها توصیه مى کنیم وزن خود را متعادل نگه دارند. چون یکى از عوامل شایع پرمویى، چاقى است.


•استفاده از تیغ و یا کندن موها (اپیلاسیون) به افزایش و رشد موها یا ضخیم شدن قطر آنها کمک نمى کند؟
اگر فردى زمینه ابتلا به پرمویى را نداشته باشد به هیچ شکلى دچار هیرسوتیسم نمى شود. پس براى تمیز کردن موهاى بدن و صورت فرد مى توان از این راه ها کمک گرفت. در صورت عدم رضایت ممکن است شخص نیاز به درمان داشته باشد که باید توسط پزشک متخصص غدد، پوست و یا زنان راه درستى به او نشان داده شود.
البته گاهى درمان دارویى به تنهایى اثر نمى کند و شخص باید توامان از روش لیزر و الکترولیز هم استفاده کند.


•شما به عنوان متخصص پوست و زیبایى، کدام یک را به عنوان گزینه اول انتخاب مى کنید؟
به افرادى که با رشد طبیعى موهاى بدن مواجه هستند، تراشیدن موها یا کندن با موچین و بند انداختن یا دکلره (بور کردن مو) را توصیه مى کنم که راحت و کم خرج تر است. استفاده از موم و کرم هاى موبر هم روش هاى مناسبى هستند که براى بدن ضررى ندارند. ولى گاهى رشد موها به قدرى سریع مى شود که با این راه ها نمى توان ظاهر زنانه را حفظ کرد که در این صورت الکترولیز و لیزر (درمان فیزیکى) را پیشنهاد مى دهم.

•لیزر درمانى و الکترولیز چه عوارضى بر پوست به جا مى گذارند؟
در الکترولیز سوزن ریز را وارد ریشه مو مى کنند و آن را مى سوزانند. این کار، دردناک و وقت گیر است و اگر بهداشت رعایت نشود و فرد درمانگر از سوزن یک بار مصرف استفاده نکند، خطر عفونت، هپاتیت و حتى ایدز را ایجاد مى کند. علاوه بر آن الکترولیز بسیار کند پیش مى رود و با سریع ترین دست در هر مرحله، ۳۰ درصد موها مى سوزند و فرد بایستى براى سوزاندن یک محیط کوچک مثل چانه بارها مراجعه کند. در افراد هیرسوت چون رشد موها زیاد و سریع است تقریباً درمان آن چند سال طول مى کشد و این طولانى شدن و تکرار الکترولیز خطر ایجاد «اسکار» روى پوست را دارد. یعنى اینکه جاى سوزن ها در محل سوزاندن ریشه مو مى ماند که به یکدستى و زیبایى پوست لطمه مى زند. اما روش لیزرى عوارض کمترى دارد. پس از اتمام کار هم لازم است فرد سالى یک بار توسط متخصص لیزر درمانى تحت معاینه و درمان قرار گیرد تا از رشد موهاى جدید جلوگیرى شود.


•یعنى لیزر، عارضه اى ندارد؟
لیزر درمانى هم در چند مرحله انجام مى شود و ممکن است پوست فرد را بسوزاند که به دنبال آن عفونت ایجاد مى شود و در محل سوختگى، لکه روى پوست بماند. ولى این مسئله بسیار کم اتفاق مى افتد. ضمن اینکه عوارض لیزر از الکترولیز و حتى داروهاى ضد هیرسوتیسم بسیار کمتر است. اشکال بزرگ لیزر را هزینه بالاى آن مى دانم. چون دستگاه هاى لیزرى گرانقیمت هستند و نگهدارى از آنها هم پرهزینه است. به همین جهت درمان با لیزر، هزینه بالینى دارد.


•هزینه لیزر درمانى تقریباً چه قدر تمام مى شود؟
قیمت آن بسته به وسعت و اندازه اى که لیزرى مى شود، تفاوت دارد. مثلاً قیمت لیزر کردن چانه برابر با قیمت کل نواحى صورت مى شود.


•اگر بخواهیم از تسهیلات دولتى جهت رفع موهاى زاید از لیزر درمانى استفاده کنیم باید به کجا مراجعه کنیم؟
تا جایى که من اطلاع دارم مراکز دولتى، هنوز دستگاه هایى براى درمان هیرسوتیسم راه اندازى نکرده اند و لیزر درمانى فقط در مراکز خصوصى انجام مى شود که با ارز بالا دستگاه را وارد مى کنند و هزینه بالایى را متقبل مى شوند.


•صحبتى اگر مانده است بفرمایید.
در پایان باید ذکر کنم که چند تار موى اضافى در ناحیه چانه یا سبیل زنان، هیرسوتیسم به حساب نمى آید. این موها را به روش فیزیکى مى شود از بین برد و جاى نگرانى ندارد. اما در صورت مشاهده موهاى ضخیم و تیره در قسمت هایى مثل کمر، سینه، پاها، زیر گردن و ران و... با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات و سونوگرافى و... بیمارى را کشف و درمان را آغاز کنند.

منبع : روزنامه شرق

پوستى بدون چروک

پوستى بدون چروک با ده ماده غذایى

بسیارى از مردم ویتامین A را پیام آور بینایی بهتر مى دانند. توجه کنید که سلامت پوست ما نیز مستقیماً به میزان ویتامین A غذاى ما مرتبط است. ویتامین A براى خنثى کردن عناصر مضر پوست نقش آنتى اکسیدان را بازى کرده و از تشکیل چین و چروک در آن جلوگیرى مى کند. به علاوه پیشرفت آن را به تاخیر مى اندازد و پوست ما را جوان نگاه مى دارد.دو سوم ویتامین Aمصرفى ما از بتاکاروتن تامین مى شود که تولیدکننده رنگ زرد و نارنجى در میوه ها و سبزی هاست. بدن ما بتاکاروتن را به ویتامین A که براى سلامت پوست الزامى است تبدیل مى کند و به مصرف مى رساند.سیب زمینى، هویج و زردآلو منبع غنى بتاکاروتن است.

ویتامین A نوسازی پوست را افزایش می دهد و از تشکیل چین و چروک در آن جلوگیرى مى کند.

ویتامین A محلول در چربى بوده و به راحتى در بافت بدن ما ذخیره مى شود، در حالى که قابلیت ذخیره شدن در هیچ گیاهى را ندارد. مصرف آن بیش از میزان مجاز روزانه تاثیر سمى دارد، بنابراین عاقلانه نیست که قرص ویتامین A را به غذاى خود بیفزایید. به مزه دلپذیر میوه ها و سبزیجاتى که حاوى مقدار زیاد بتاکاروتن هستند و مصرف آنها خطری براى سلامتی پوست ندارد بسنده کنید.
10 راه ساده براى افزودن بتاکاروتن به سبد غذایى شما وجود دارد:
1- هویج رنده شده به سس ماکارونی یا لازانیای خود بیفزایید. در مزه غذا تاثیر چندانى ندارد، اما کاروتن آن پوست شما را تغذیه مى کند.
2- برگ تازه اسفناج را به سبزیجات سالاد خود بیفزایید. اسفناج نسبت به سایر سبزیجات گروه خود بتاکاروتن بیشترى دارد.
3- روزانه یک ماده لبنى با طعم میوه مصرف کنید، مثل ماست و میوه تازه. زردآلو، هلو و انبه را به آن بیفزایید تا میزان کاروتن غذاى شما افزایش چشمگیری داشته باشد.
4- برش هاى کوچکى از هندوانه را همراه با نعناع به نوشیدنى خود بیفزایید. تاثیر بسیار مطلوبى بر پوست شما خواهد گذاشت.

منابع غنی از ویتامین A عبارتند از: جگر، شیر، زرده تخم مرغ، پنیر چدار، ماهی ، سیب زمینی شیرین، هویج، کدو حلوایی، طالبی، زرد آلو، هلو، کلم بروکلی، گریپ فروت ، اسفناج و سایر سبزیجات سبز تیره و برگی شکل.

5- همیشه برگ کلم تازه داشته باشید و به عنوان پیش غذا آن را میل کنید.
6- به شام خود میوه بیفزایید. کمپوت هلو و زردآلو یا هلو و زردآلو تازه را در دسترس نگه دارید تا به سالاد میوه شبانه خود بیفزایید.
7- میوه هاى گرمسیرى را انتخاب کنید. اگر از میوه هاى عادى خسته شده اید به میوه هاى مناطق حاره مانند انبه روى آورید.
8- گل کلم یا اسفناج تازه را به ماکارونى یا سالاد گوجه فرنگى بیفزایید. موجب شادابى پوست شما خواهد شد.
9- انبه را در سس تند جانشین گوجه فرنگى کنید که نه تنها گیرنده هاى چشایى شما به وجد در مى آیند بلکه میزان زیادى کاروتن نیز به سبد غذایى شما افزوده شده است.
10- آب میوه هاى غنى از کاروتن را بنوشید، مثل آب طالبی و آب هویج .

درمان لکه های پوست



با مواد طبیعی لکه های صورت تان را از بین ببرید

لکه های صورت,زیبایی پوست

 

لکه روی زیبایی پوست تاثیر می گذارد و ظاهر ناخوشایندی دارد. علت بروز لکه، آکنه، جوش، سوختگی و … است.

لوازم بهداشتی علاوه بر گرانی، دارای مواد شیمیایی مختلفی است که برای پوست مضر است. بنابراین بهتر است زنان برای رفع این لکه های پوستی به مصرف مواد طبیعی رو بیاورند. زیرا برای پوست هیچ خطری ندارد.

 

۱ – کره کاکائو

 

این ماده یکی از محصولات طبیعی و مفید است که طرفداران زیادی دارد. به خصوص بین زنان باردار که با لکه های زیادی مواجهند. این کره در از بین بردن خط های ایجاد شده بر اثر چاق و لاغری موثر است و در صورت استفاده منظم نتیجه مثبتی خواهد داشت.

 

۲ – آب لیمو

 

پنبه را در مخلوطی از میزان مساوی آب لیمو و آب آغشته کنید و به مدت ۵ دقیقه روی لکه قرار دهید.این عمل در صورتی که به طور منظم ادامه پیدا کند، نتیجه مثبتی خواهد داشت. این درمان لکه و پوست مرده را از بین می برد. علاوه بر آن می توان مقدار کمی آب لیمو به مرطوب کننده اضافه کرد.

 

۳ – مخلوطی از روغن ها

 

راه موثر دیگر، استفاده مخلوطی از روغن زیتون، ویتامین E و رزهیپ است. این مخلوط در از بین بردن لکه ها بسیار موثر است. کافی است، ابتدا صورت خود را بشویید تا عاری از چربی و کثیفی شود، سپس روزی ۳ تا ۴ بار این مخلوط را روی لکه بمالید.

 

۴ - مصرف کافی آب

 

یکی از آسان ترین و کم هزینه ترین روش ها مصرف مقدار کافی آب است. مصرف میزان کافی آب باعث شادابی و طراوت پوست می شود.

 

۵ – عسل

 

مصرف منظم این ماده طبیعی باعث بهبود پوست می شود. عسل را به طور مستقیم روی لکه بگذارید و پس از ۲۰ دقیقه بشویید. عسل را می توان با مرطوب کننده نیز ترکیب کرد.

 

۶ – آب خیار

 

استفاده مرتب از آب خیار روی لکه ها علاوه بر از بین بردن لکه ها، پوست را سالم و تمیز نگه می دارد. توجه داشته باشید در صورت موثر نبودن روش های مذکور به متخصص پوست مراجعه کنید.

منبع:باشگاه خبرنگاران

پوست برداری آقایان ؟

چرا آقایون هم باید پوست برداری کنند؟

پوست برداری عمل تمیز کردن سلول های مرده ی پوست برای رو آوردن پوست جوان و تازه است. عمل برداشتن پوست، منافذ پوست را باز کرده که باعث می شود پوست پاک و تمیز بماند و از بروز جوش و آکنه هم جلوگیری میکند. پس از این عمل حتماً پوست باید با آب و صابون، ترجیحاً صابون با خاصیت هیپوآلرژیک، شسته شده و در آخر مرطوب شود.

متاسفانه، اکثر مردها پوستشان را با صابون های قدیمی معمولی شستشو میکنند. البته برای تمیز کردن پوستتان کافی است اما باعث سالم نگاه داشتن پوستتان نخواهد شد. درواقع، صابون های قالبی پوست شما را خشک می کند، منافذ پوست را می بندد و در طولانی مدت باعث زبر و زمخت شدن پوست می شود.

پوست برداری همچنین مزایای بزرگ دیگری نیز برای آقایون دارد: پیازهای موی صورت را بیشتر ظاهر می کند که باعث می شود بتوانند عمل اصلاح صورت را بهتر انجام دهند.


پوست برداری قسمت به قسمت

مردها در همه ی جای بدنشان مو دارند، و مو نیز چربی، کثیفی و چرک جمع می کند. در مردها سه نقطه از بدنشان هست که نیاز به پوست برداری مداوم دارد: صورت، پشت و سینه (البته پوست برداری دست ها و پاها نیز بسیار عالی است، اما ضروری نیست).


صورت

پوست صورت مردها کاملاً با پوست صورت خانم ها متفاوت است. پوست صورت مردها منافذ بزرگتر، مو، کلاژِن و اِلاستین بیشتر، رگ های خونی متراکم تر دارد و عرق بیشتری نیز تولید می کند. اگر همه ی این چیزها را با هم در نظر بگیریم، دلیل جذب بیشتر دوده و کثیفی را متوجه خواهیم شد.

یکی از مهمترین مولفه های پاک سازی پوست، وسیله یا اسفنج تمیز کننده است. مارک هایی که بهترین این محصولات را تولید می کنند، کلینیک، باکستر کالیفرنیا و نیوآ می باشد.

اکثر این محصولات ترکیبی از سنگ پای دانه دانه، نمک دریا، تخم میوه، اسید سالیسیلیک، اسید آلفا هیدروکسی و بتا هیدروکسی، است که همه ی آنها باعث شل شدن و پوست انداختن سلول های مرده ی پوست می شود. برخی از آنها حتی به تولید کلاژن نیز منجر می شود.

برای اینکه بتوانید از تمیز کننده ی پوست برداریتان استفاده ی بهتری بکنید و کف صابون بیشتری ایجاد کنید، می توانید از یکی از راه های زیر استفاده کنید.


دستکش های پوست برداری: این دستکش های نایلونی برای خانم ها مفیدتر است، اما برای آقایون هم کار می کند. آنها را دست کنید و تمییز کننده را به آرامی روی پوست صورتتان بکشید. تکانهای ماساژدهنده ی دستکش ها جریان خون ر افزایش داده و باعث می شود منافذ پوستی باز شوند.


اسفنج: یک اسفنج ساینده و پاک کننده نیز مثل دستکش کار می کند اما این مزیت را دارد که باعث کف کردن بیشتر مایه ی پاک کننده می شود و باعث می شود که آن عمیق تر به منافذ و لایه های بیرونی پوست نفوذ کند.


سایر پوست بردارهای صورت


ماسک پوست برداری: این ترکیبی گچ مانند است که روی پوست مالیده می شود، پوست صورت را سفت کرده و باعث کنده شدن و ریختن سلول های مرده پوست و کثیفی ها می شود.


صابون و سنگ پا: این یکی از ابزارهای کم خرج برای پوست برداری است که از قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است. تنها اشکال این وسیله این است که برای ایجاد کف صابون، باید سنگ پا را خیلی مالید.


نکته: فرقی نمی کند که از چه راهی برای پوست برداری استفاده کنید، اما بعد از انجام این عمل باید حتماً پوستتان را با کرم های مرطوب کننده مرطوب کنید. پوست برداری باعث خشک شدن پوست شما می شود اما کرم مرطوب کننده باعث تثبیت پوست شما و پرورش پوست جدید می شود.


سینه / پشت

پوست برداری سینه و پشت به سختی پوست برداری صورت نیست، اما لازم است که این کا را در حمام انجام دهید.

اولین قدم این است که موهایتان را شامپو کنید و همه ی کثیفی ها را بزدایید.

قدم بعدی برداشتن یک اسفنج شستشو، ریختن مقداری مایه ی پاک کننده روی آن و مالیدن آن روی پشتتان، البته با حرکات دورانی، است. مایه های پاک کننده ی بدن با صوت متفاوت است، از اینرو توجه داشته باشید که برای هر قسمت از مایه ی مخصوص به خود استفاده کنید.

از کشیدن محکم اسفنج به پشتتان واهمه نداشته باشید، اینکار باعث می شود که سلول های مرده به طور کامل از پوستتان جدا شوند.

بعد نوبت به پوست برداری روی بدنتان (سینه، شانه ها و شکم) می رسد. برای این قسمت نیز مانند پوست برداری پشتتان عمل می کنید اما اسفنج را کمی ملایم تر روی بدن بکشید. پوست روی بدن نازک تر و حساس تر از پشت بدن است.

برای رانهایتان بهتر است که از دستکش های پوست برداری استفاده کنید. آنها قدرت سایندگی کمتری دارند و نواحی سفت مثل کشاله ی ران را با آنها بهتر می توان تمیز نمود.



دست ها و پاها

پوست برداری دست و پا همیشه لازم نیست، چون باعث زبرتر شدن پوست آن میشود.

برای پوست برداری دست ها می توان از سنگ پا استفاده کرد، فقط کافی است که آن را در اطراف انگشتانتان بکشید. اما راه های ارزان و ستی دیگری نیز برای این منظور وجود دارد. مخلوط کردن نمک دریا با آب لیمو و مالیدن آن روی پوست نیز همان کار را انجام می دهد. و پس از انجام پوست بردارید، کرم مرطوب کننده فراموشتان نشود.


برای پاها نیز می توانید همین کار را انجام دهید. می توانید از سنگ پا یا ماسک پوست برداری استفاده کنید. همه ی این راه ها باعث تمیز شدن پاهایتان و پاک کردن آن از باکتری ها می شود.



داشتن پوست سالم آسان است!

خود شما با بدنتان بیش از هر کس دیگری آشنا هستید، و شما هستید که باید تشخیص دهید هر چند وقت یکبار بدنتان نیاز به پوست برداری پیدا می کند، هر روز، سه روز در هفته یا حتی یک روز در هفته؟ پوست برداری بیش از حد ممکن است باعث خراب شدن پوست شود و پوست برداری کم و به ندرت نیز باعث فوران چربی پوست می شود. هر راه و روشی که برای پوست برداری انتخاب کنید، اما خاطرتان باشد که ممکن است اینکار کمی وقت و تلاش بخواهد اما با اینکار دیگر لازم نیست نگران چین و چروک، جوش و پوست پوست شدن پوستتان باشید.

مانیکور

مانیکور

یک مانیکور خوب و عالی با نگهداری خوب از ناخن شروع و با اسفاده از یک محصول مراقبت از ناخن خوب پایان می یابد.

برای داشتن ناخن های محکم و جذاب این مراحل ساده باید دنبال شود :

لاک های قبلی روی ناخن را کاملا پاک کنید. برای اینکار از آستون می توانید استفاده نمایید.

ناخن ها را سوهان کنید با یک حرکت از طرفین به سمت مرکز ناخن (نه به طور رفت و برگشتی) .

برای پدیکور کردن ممکن است لازم باشد که ناخن را کوتاه تر کنید. همیشه ناخن خود را صاف بگیرید زیرا گرفتن ناخن به شکل گرد باعث رشد ناخن های زائد از بغل ناخن اصلی می شود.

ناخن های خود را در آب گرم فرو کرده و قبل از لاک زدن نیز دستان خود را بشویید تا لاک بر روی ناخن شما خوب بنشیند.

یک لایه نازک از لاک بر روی ناخن خود بزنید تا رنگ ناخن شما زیباتر بنظر برسد.

اگر ناخن های شما شکننده هستند و همیشه در معرض شکسته شدن هستند ناخن های خود را کوتاه نگه داشته و لایه زیرین لاک را دوبار بر روی ناخن بزنید.

لاک را با سه حرکت بر روی ناخن بزنید. یکی در مرکز ناخن وسط به سمت پایین و دو حرکت از طرفین ناخن به سمت پایین .

5 دقیقه صبر کنید تا لاک بر روی ناخن شما خشک شود. (زمان خشک شدن لاک ها بستگی به دمای محیط نیز دارد).

پس از اینکه لاک خشک شد لایه دوم لاک را روی ناخن بزنید. بهترین روش لاک زدن زدن دو لایه نازک لاک به فاصله چند دقیقه بر روی ناخن است.

پس از خشک شدن لایه دوم می توانید از برق ناخن یا لاک بی رنگ استفاده کنید تا رنگ لاک و ناخن شما بهتر بماند.:

مراحل مانیکور

چند نکته وجود دارد که ممکن است میل داشته باشید که در طی مراحل انجام مانیکور آنها را بدانید و رعایت نمایید.

پاک کننده کوتیکل : این محلول های آرایشی در نرم کردن ناخن کمک می کنند و حاوی 2-5 درصد هیدروکسید سدیم یا هیدروکسید پتاسیم و گلیسیرین می باشند. از این محلول ها قبل از سوهان کشیدن بر روی ناخن خود بمالید و همچنین قبل از اینکه در کاسه مخصوص انگشتان (finger bowl) قرار دهید.

پاک کننده های ناخن : معمولا یک نوع لایه بردار به شکل مایع هستند که به آب اضافه شده تا در تمیز کردن ناخنها کمک کنند.

لوسیون یا کرم کوتیکل : پوست و ناخن را نرم و مرطوب نگه می دارد.

سفید کننده های ناخن: این مواد آرایشی حاوی هیدروکسید هیدروژن یا اسیدهای اورگانیک می باشند که می توانند هم بر روی ناخن و هم زیر ناخن مالیده شوند تا لکه های ناخن پاک شوند.

پوشش پایه، انتخاب رنگ مینا و پوشش رویی

خشک کننده های لاک : این محصولات آرایشی می توانند بر روی لایه رویی مینا(ناخن) اسپری شوند و برای خشک کردن سطح ناخن طراحی شده اند. حلال موجود در این محصولات باید بخار شوند تا لاک خشک شود. وقتی لاک بر روی ناخن زده می شود حلال های سطح ناخن شروع به متساعد شدن کرده و حلال های روی لایه زیرین شروع به حرکت به سمت بالا می کنند و سطح رویی شروع به سخت شدن می کند. این حلال ها باید بر سطح این لایه خشک و سخت شده پاشیده شود و کم کم هم بخار شدن کاهش می یابد. خشک کننده های لاک ، این لایه ضخیم را با کشیدن حلال ها به درون خود دفع می کنند. این عمل مانند فشار دادن یک اسفنج خیس است. لاک به طور کلی خشک نمی شود. تقریبا یک ساعت زمان احتیاج دارید تا کاملا مینای ناخن از این حلال ها پاک شده و سخت شود .

روغن های خوشبو کننده: برای کم کردن استرس و ایجاد آرامش در شما.

لوسیون های پوست اندازی : برای لایه برداری از پوست خشک و زبر

موم پارافین: موم پارافین با باز کردن منافذ در رطوبت سازی و نرم کنندگی پوست کمک کرده و به روغن های خوشبو کننده اجازه می دهد تا به لایه بیرونی پوست نفوذ کند.

حال وسایل مانیکور و سوهان و اسباب مورد نیاز را تهیه و مرتب کنید تا در صورت نیاز در مراحل مانیکور به راحتی در دسترس باشند. بعد دستان خود را بشویید . صابون یا مایع شوینده حتما ملایم باشد. دستان خود را خوب آبکشی و خشک کنید

تقویت موی سر

ماسک برای تقویت مو ، بلند نگه داشتن ، نرم کردن و حالت دادن

هر نوع مویی احتیاج به تقویت دارد و برای آنکه بهترین وضعیت را به خود بگیرد و خوش حالت و در عین حال نرم و لطیف باشد باید به آن رسیدگی شود. که برای این کار می توانید از یکی از راه های زیر استفاده نمایید:یک لیوان برزگ را در سه لیوان آب جوش به مدت 1 ساعت خیسانده سپس با حرارت ملایم به مدت چند دقیقه بجوشانید و دم کنید. ماسک این مایع فوق العاده برای نرم کردن پوست و حتی چروک صورت موثر است و اگر موها را با آن ماساژ دهید برای تقویت موی سر بسیار مفید است.

یک شیشه ماءالشعیر را باز کرده و در هوای آزاد بگذارید تا طعم آن عوض شود و به عبارت دیگر گاز آن خارج شود، پس از آنکه موهای خود را شامپو زدید و با آب بطور کامل شستید و خشک کردید موهای خود را با مایع فوق بشویید و ماساژ دهید. اکنون سر خود را با پارچه و یا حوله ببندید . به مجردی که موهای شما خشک شودبوی آب جو نیز از بین میرود. و موهای شما برای مدت زیادی با طراوت باقی خواهد ماند.

ضماد برگ کوبیده چغندر را تهیه نموده و سپس آن را با مقداری عسل و حنا مخلوط نموده و به کف سر خود بمالید و پس از 30 دقیقه موهای خود را آبکشی نمایید. این عمل باعث رویش مو و رشد آن می گردد. آب پیاز خام برای تقویت و تغذیه موها بسیار مفید می باشد و بهتر است این عمل را قبل از اینکه به حمام بروید انجام داده تا بعد از حمام بوی پیاز روی سرتان نماند.آب ترب برای روییدن موی سر بسیار مفید می باشد. آب شنبلیله را اگر به موهایتان بمالید باعث تقویت موها می گردد و از ریزش آن جلوگیری می کند. مالیدن مخلوط زرده تخم مرغ و آرد نخود بر سر باعث تقویت مو و خوش حالت شدن آن می شود.استفاده ازکتیرا نیز به موها حالت می دهد. برای این کار مقداری کتیرا را در دو برابر آب جوش خیس کرده و درش را بگذارید پس از سرد شدن ژله ای به دست می آید که از آن برای حالت دادن به مو استفاده می کنند. گل سرخ، برگ آزاد درخت مرمکی، آمله و پرسیاوشان را گرفته و الک نمایید. آمله را به تنهایی له کرده و در آب خیس نمایید و با آن سر را خیس کنید و سپس مواد دیگری را روی سر بپاشید و موها را با آنها خوب ماساژ دهید. این عمل باعث رشد مو می شود. یکی از راه های لطیف نگهداشتن موها، چرب نمودن آنها با روغن ها به خصوص روغن لادن، روغن مورد، روغن پرسیاوشان، شقایق، سنبل، مصطکی، سعد، تخم کرفس، تخم چغندر، آمله ، اقاقیا، مازو می باشد ولی روغن عشقه از همه مفید تر است

روغن زرده تخم مرغ برای رویاندن مو بسیار مفید است برای این کار بدین ترتیب عمل کنید:

چند عدد زرده تخم مرغ را در ظرفی انداخته ، روی حرارت قرار دهید تا زرده کاملا بسوزد بعد از آن از تخم مرغ ها روغنی خارج می شود که برای مو بسیار مفید است. برای تقویت موی سر و دادن رنگ روشن به آن جوشانده ای از دو مشت گل بابونه را در یک لیتر آب تهیه کرده و سر را با آن بشویید.

کرفس را در آب بجوشانید. آب جوش حاصل را به حالت ولرم بعد از شست و شوی سر در حمام به دقت روی سر ریخته و سر را با آن کمی ماساژ دهید. نتیجه این شست و شو موقعی بهتر خواهدبود که به جوشانده کرفس، مقداری برگ باباآدم و برگ قان در موقع تهیه محلول اضافه شود. یک فنجان آب بولاغ اوتی ، یک فنجان الکل 90 درصد، یک استکان آب برگ درخت قان، یک استکان آب لادن را با هم مخلوط کرده، یک عدد برگ بابا آدم را در داخل آن بیاندازید. چنانچه همه آنها در دسترس نباشد دم کرده مریمی و روزمارین را به کار ببرید. برای تهیه آن یک مشت مریمی و یک مشت روزمارین به ازای یک لیتر آب به کار می رود. مالیدن گرد نخود پخته به صورت خمیر یا مالیدن روغن نخود بر پوست سر برای تقویت مو فوق العاده موثر می باشد.

برگ مورد، گل سرخ، برگ سرو، تخم مرو، آمله، پرسیاوشان هر یک را بکوبید و با آب، خمیر کرده و شب بر سر بسته و صبح بشویید و سپس روغن مورد بمالید یا با آب برگ چغندر و خردل بشویید. گل بنفشه چهار مثقال، جو نیم کوب دوسیر، آمله نیم کوب پنج مثقال، همه را جوشانده صاف کنید و با سه سیر روغن کنجد دوباره بجوشانید تا آب آن تمام شود، حالا از آن به روی موها ریخته و موها را ماساژ دهید.سیاه دانه را کوبیده، یک هفته در روغن زیتون خیس کنید و از آن بر مو و ابرو بمالید.با آب جوشانده هلیله سیاه یا آب جوشانده آمله یا آب چغندر موی سر را شست و شو دهید.مازو ده عدد، آمله سی عدد، پوست هلیله زرد و تخم مورد، از هر یک دو مثقال، همه را در سه فنجان آب بجوشانید تا نصف شود، سپس صاف کرده ؛ برگ مورد سه مثقال، تخم چغندر دو مثقال ، حنا دو مثقال، پر سیاوشان دو مثقال ، کندر پنچ مثقال ، تخم کتان دو مثقال ، همه را کوبیده در آبی که از داروهای اول صاف کرده اید، بریزید و سه شبانه روز خیس کنید و بعد آنرا بجوشانید تا نصف شود آنگاه روغن کنجد به آن اضافه کرده و بر روی آتش ملایم گذارده تا بجوشد و آب آن تمام شود و فقط روغن بماند. صبح و عصر از این روغن بر مو ریخته، مالش دهید و هفته ای سه بار حمام رفته یا با آب گرم شست و شو دهید.
نارگیل نیز تقویت کننده موی سر بوده و از ریزش آن جلوگیری می کند. ضماد کلم تقویت کننده مو و درمان کننده ریزش مو می باشد. همچنین ماساژ پوست سر با سوخته کلم، موجب رویش مجدد موها می شود. آب کاهو تقویت کننده پوست و پیاز مو است و باعث رویش موها می شود .فندوق تقویت کننده پوست و بر طرف کننده اختلالات پوستی است بنابراین استفاده از روغن آن بسیار موثر است.

ضماد فلفل سیاه ، مخلوط با پیاز و نمک، سبب تقویت پیاز مو می شود و موهای ریخته شده ناشی از بیماری "پسودیازیس" را می رویاند.زردآلو، پوست، مخاط و مو را تقویت نموده و آلرژی های پوستی را برطرف می سازد.برای دادن پروتئین به موهای سر، یک یا دوعدد تخم مرغ ، یک قاشق غذاخوری روغن کرچک یا روغن ذرت یا زیتون، یک قاشق غذاخوری گلیسیرین ، یک قاشق چایخوری سرکه انگور، را با هم مخلوط کرده و پس از شامپو زدن سر، به مدت 30 دقیقه روی سر بگذارید و بعد بشویید.

با استفاده از ژلاتین می توانید به موهای نرم و نازک خود حالت داده و ضخامت بیشتری ببخشید. برای استفاده از ژلاتین یک ورقه ازآنرا در آب جوش حل کرده و با یک عدد تخم مرغ ، مخلوط کرده و همراه با شامپو برای شست و شوی سر خود به کار ببرید و پس از آبکشی موها را خشک نمایید و ببینید که چه موهای خوش حالتی دارید

خطاهای دهگانه زیبایی

خطاهای دهگانه زیبایی

خطاهای دهگانه زیبایی
می‌دانید چقدر از اطلاعاتی که درباره پوست‌تان دارید یا پیشنهادهایی که از سوی دیگران درباره ‌ محصولات بهداشتی و آرایشی به شما می‌شود، درست است یا غلط؟

عصمت شبانی
به تبلیغات کارخانه‌های سازنده اعتماد می‌کنید یا از دوستانتان اطلاعات می‌گیرید؟ تبلیغات کارخانه‌های سازنده هر محصول و از جمله محصولات آرایشی، فقط برای به فروش‌ رساندن موادی است که می‌سازند.
اطلاعات دوستان شما هم بیشتر از شما نیست و از همین جاست که برخی باورهای غلط شکل می‌گیرند. در این مقاله به چند نمونه از این باورهای نادرست و بسیار شایع اشاره می‌کنیم:
)1 محصولات آرایشی که از مواد کاملا طبیعی ساخته می‌شوند، بهتر از انواع شیمیایی هستند.
البته باید دید <کاملا طبیعی> چه معنایی دارد چون متاسفانه در برخی کارخانه‌های سازنده، حق این عبارت ادا نمی‌شود و تقریبا در تمام محصولات آرایشی مواد مصنوعی هم به کار می‌رود. از سوی دیگر، گیاهی و طبیعی بودن یک محصول لزوما به این معنا نیست که آن محصول، از محصولات آزمایشگاهی است یا نسبت به آنها برتری خاصی دارد.
)2 هر چه محصولات آرایشی را گران‌تر بخرید، محصولات با کیفیت‌تر و بهتری انتخاب خواهید کرد.
قیمت محصولات آرایشی و بهداشتی تعیین کننده کیفیت و اثرگذاری آنها نیست. بیشتر کارخانه‌های سازنده می‌خواهند مردم باور کنند که وقتی قیمت یک محصول بالاست، حتما ماده خاصی در آن به کار رفته که باعث می‌شود صددرصد تاثیرگذار باشد ولی اغلب موارد این‌گونه نیست و گاه محصولاتی حتی با قیمت پایین‌تر- که خارجی هم نیستند و اسم و رسم خاصی هم ندارند- به اندازه گران‌ترین و معروف‌ترین کرم خارجی تاثیر دارند، با این تفاوت که نیازی نیست برای خرید آنها چندین برابر هزینه کنید.

)3 خشکی پوست باعث ایجاد کک‌ومک می‌شود.
کک و مک با افزایش سن ایجاد می‌شود و مهم‌ترین دلیل آن تغییراتی است که تابش آفتاب بر پوست ایجاد می‌کند. چرب یا مرطوب کردن پوست خشک، بر ظاهر آن تاثیر مثبتی می‌گذارد ولی در درازمدت هیچ تاثیری بر از بین بردن کک‌ومک یا پیشگیری از آن ندارد. بهترین راه جلوگیری از آن، محافظت از پوست در برابر آفتاب است.
)4 استفاده از آنتی ‌اکسیدان‌های موضعی باعث از بین رفتن کک ‌و مک می‌شود.
رادیکال‌های آزاد نقش مهمی در ایجاد کک‌ومک دارند. به نظر می‌رسد با مصرف آنتی‌ اکسیدان‌ها- که علیه رادیکال‌های آزاد عمل می‌کنند- بتوان جلوی ایجاد کک‌ومک را گرفت و حتی آن را از بین برد. البته هنوز تحقیقات مشخص نکرده‌اند که کدام یک از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند این کار را به خوبی انجام دهند و پژوهش در این‌ زمینه ادامه دارد.
در حال حاضر، در میان محصولاتی که اثر آنتی‌اکسیدانی آنها در صورت مصرف موضعی ثابت شده است، فقط می‌توان به ترکیبات رتین A اشاره کرد و سایر محصولات باید بیشتر مورد آزمایش قرار گیرند تا تاثیر آنها مشخص کرد.

)5 مشکلات پوستی در مردان بسیار کمتر از زنان است.
مردان هم مانند زنان به پیری پوست، کک‌ومک، بیماری‌های پوستی مثل آکنه و درماتیت سبوروئیک مبتلا می‌شوند. افزون بر اینها، مشکل اصلاح موهای صورت را هم دارند ولی به اندازه زنان پول خود را صرف خرید کرم‌های ضدلک و سایر محصولات آرایشی نمی‌کنند. علاوه بر این، دیده شده استفاده از ضدآفتاب یا محافظت کافی از پوست در مقابل آفتاب هم میان آنان شایع نیست، هر چند کار صحیح نیست و آنها هم باید از پوستشان در مقابل آفتاب محافظت کنند.
)6 مراجعه به متخصص پوست، یعنی تشخیص سریع و دقیق بیماری پوستی
اگر چه متخصص پوست سال‌ها درس می‌خواند و با انواع بیماری‌های پوستی آشنا می‌شود، اما برخی ضایعات و راش‌های پوستی با نشانه‌های انواع شایع بیماری‌ها همخوانی ندارند و متخصص پوست بر اساس فهرستی از شایع‌ترین تشخیص‌ها مجبور است درمان را آغاز کند و تشخیص، از روی پاسخ به درمان یا عدم پاسخ به آن صورت می‌گیرد. پس اگر با یک بار مراجعه به متخصص پوست نتیجه نگرفتید نباید از دکترتان ایراد بگیرید چون همیشه تشخیص بیماری‌های پوستی با یک نگاه امکان‌‌پذیر نیست و گاه لا‌زم است آزمایش و حتی نمونه‌برداری از ضایعه انجام شود.

)7 بیماری‌های پوستی اگر درست تشخیص داده شوند، زود خوب می‌شوند.
برخی بیماری‌های پوستی اگر درست تشخیص داده شوند و داروی مناسب و سریع برای آنها تجویز شود، سرعت بهبود قابل توجهی دارند، ولی همیشه این ‌طور نیست و برخی بیماری‌های پوستی مثل پسوریازیس، درماتیت آتوپیک و یا درماتیت سبوروئیک تمایل به مزمن شدن دارند. این بیمار‌ی‌ها با درمان بهتر می‌شوند ولی با قطع درمان برمی‌گردند و این طبیعت بیماری است و نباید آن را به ناتوانی پزشک در درمان نسبت داد. چون برای برخی بیماری‌های پوستی هنوز درمان قطعی یافت نشده است.
)8 برنزه کردن پوست، هیچ خطری برای سلامت پوست ندارد.
تماس با اشعه ماورای بنفش که در نور خورشید هم وجود دارد، علت 90 درصد علایم پیری زودرس پوست است. این اشعه می‌تواند باعث صدمات پوستی مثل کک‌ومک، افزایش چین‌وچروک، پایین آمدن قدرت دفاعی پوست در برابر عفونت و حتی سرطان شود. برنزه کردن پوست هم یعنی قرار گرفتن در معرض اشعه آفتاب و برابر با تمامی خطراتی است که از آنها نام بردیم. حالا خودتان بسنجید این همه خطر به کمی تیره‌تر شدن پوست می‌ارزد!

)9 تماس با کسی که در حال حاضر تب‌خال ندارد، باعث انتقال تب‌خال نمی‌شود.
کسی که یک بار تب‌خال زده، ویروس عامل این بیماری را- که هرپس نامیده می‌شود- در بدن خود دارد. گاه این ویروس با پایین آمدن ایمنی بدن فعال و باعث بروز تب‌خال می‌شود و گاه به‌طور نهفته در اعصاب باقی می‌ماند.
فرد آلوده حتی پیش از بروز ضایعات می‌تواند انتقال دهنده این ویروس باشد. بنابراین در تماس با پوست سالم هم گاه مبتلا به تب‌خال خواهید شد، چون ممکن است فردی که با او تماس داشته‌اید، آلوده به ویروس باشد و در روزهای آینده تب‌خال بزند.
این ده اشتباه، شایع‌ترین اشتباهاتی هستند که در میان مردم وجود دارند ولی هر فردی ممکن است بسته به نوع پوست و بیماری پوستی‌اش سوالاتی داشته باشد. بهتر است به جای طرح این سوالات با دوستان یا اکتفا به شنیده‌هایتان موضوع را با یک متخصص در میان بگذارید تا از پاسخی که می‌گیرید، مطمئن باشید.
)10 آکنه با خوردن شکلات و شیرینی تشدید می‌شود.
علت اصلی بروز آکنه، تولید بیش از حد چربی به‌وسیله غدد سباسه یا همان غدد چربی در پوست است که به بسته شدن منافذ پوست می‌انجامد. مقدار چربی‌ای که این غدد ترشح می‌کنند، تحت تاثیر هورمون‌هاست که به وسیله آنها تنظیم می‌شود و به غذا خوردن مربوط نیست. بنابراین خوردن شکلات، غذاهای چرب و نیز غذاهای آماده نمی‌تواند باعث ایجاد جوش یا آکنه شود زیرا این غذاها هیچ تاثیری بر هورمون‌ها ندارند. به همین دلیل، یک فرد 45 ساله با خوردن شکلات جوش نمی‌زند ولی بیشتر جوان‌ها دچار آکنه می‌شوند. اما به هرحال اگر شما از کسانی هستید که با خوردن یک غذای خاص جوش می‌زنید، بهتر است از آن غذای خاص پرهیز کنید.‌